Lausunto hallituksen esityksestä rakentamislain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 101/2024 vp)
Talotekniikkaliitto antoi lausuntonsa eduskunnan ympäristövaliokunnalle. Pidämme myönteisenä, että eduskunnalle on annettu hallituksen esitys rakentamislain muuttamisesta ja esityksessä on tunnistettu myös hallitusohjelman pohjalta ne osa-alueet, joita laissa on perusteltua muuttaa. Niin sanottu rakentamislain korjaussarja on tarpeellinen. Arvioimme, että esitetyn hallituksen esityksen pohjalta muutettu lainsäädäntö tulee olemaan vaikuttavampi, toimivampi ja vähemmän byrokraattinen.
Talotekniikkaliiton pykäläkohtaiset kommentit rakentamislain muuttamisesta:
38 § Rakennusten vähähiilisyys
Talotekniikkaliitto esittää, että vaatimus hiilikädenjäljen raportointiin tulee poistaa. Hiilikädenjäljen laskenta ei perustu tieteelliseen tutkimukseen, eikä sille ole olemassa standardeja. Emme myöskään näe, että hiilikädenjäljen laskenta toisi tunnistettavaa lisäarvoa rakennushankkeeseen. Pidämme perusteltuna ja tärkeänä, että hallituksen esityksen mukaisesti ”ilmastoselvityksen laatimisvelvoite ei koske korjaus- ja muutostöitä, kerrosalaan laskettavan tilan lisäämistä eikä rakennuksen laajentamista”.
Hiilikädenjäljen määrittelemätön ja perusteeton huomioiminen ilman lisäanalyysejä saattaa lyhyellä aikavälillä jopa vaarantaa Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Esitämme, että hiilikädenjäljen arvioinnin kehittämistä ja hyväksyttävyyttä varten toteutettaisiin oma selvityshanke, jonka tulokset huomioitaisiin ympäristöministeriön tarkempia säännöksiä koskevassa asetuksessa.
56 § Purkamisluvan edellytykset
Talotekniikkaliitto pitää hyvänä pykälään ehdotettuja muutoksia, jotka sinällään ovat kannatettavia ja hallinnollista taakkaa vähentäviä. Erityisen hyvänä pidämme sitä, että vaatimuksena on purkumateriaalien uudelleenkäyttö ja kierrätys kuitenkin siten, että vaatimus ei enää edellytä merkittävää purkumateriaalien uudelleenkäyttöä ja kierrätystä. Erityisesti taloteknisissä asennuksissa tästä voisi syntyä koko hankkeen osalta suhteettoman suuri kustannus.
61 § Rakentamislupahakemus
Arvioimme, että kaikkien 61 §:ssä edellytettävien tietojen tuottaminen digitaalisessa muodossa kaikissa hankkeissa ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista. Hallinnollinen taakka ei saa olla kohtuuton eikä aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia urakoitsijalle. Kannatamme, että lupahakemusvaiheessa suunnitelmat laaditaan pääpiirustustasoisena eikä vaadita tarkempia suunnitelmatietoja kuin luvan määrittämiseksi on tarpeellista. Näin toimien rakennushankkeet voidaan käynnistää mahdollisimman nopeasti.
69 § Erityissuunnitelman toimittaminen
Talotekniikkaliitto pitää hyvänä pykälään ehdotettuja muutoksia. Sen sijaan, että rakennusvalvontoja kuormitettaisiin erityisalojen suunnitelmien tarkistamisella, on luotettava siihen, että rakennushankkeeseen ryhtyvä oman etunsa nimissä huolehtii erityisalojen suunnitelmien laadukkaasta laatimisesta ja suunnitelma-asiakirjojen ajantasaisuudesta koko rakennushankkeen ajan. Erityisen tärkeää on, että hankkeeseen ryhtyvä huolehtii erityisalojen suunnittelussa syntyneen tietomallin tai koneluettavien tietojen paikkansa pitävyydestä rakennuksen käyttöönottovaiheessa.
86§ Rakennustyön johtotehtävien vaativuusluokat
Rakennustyön johtotehtävien vaativuus saattaa vaihdella paitsi eri hankkeiden tai saman hankkeen eri osien välillä, niin myös sen mukaan, mitä erityisalaa kulloinkin tarkastellaan. Rakennusteknisesti hyvinkin vaativaan kohteeseen rakennettava vesi-, viemäri- tai ilmanvaihtojärjestelmä saattaa itsessään olla vaativuudeltaan tavanomainen. Rakennusvalvontojen olisi voitava jatkossa päättää erityisalojen työnjohtotehtävän vaativuusluokasta sen perusteella, onko kyseisen järjestelmän rakentaminen itsessään vaativaa eikä pelkästään rakennusteknisten vaatimusten perusteella.
Hallituksen esityksen mukaiset vaativuusluokat ovat hallinnollisesti tarkoituksenmukaiset ja myös käytännössä selkeät. Niihin ei tähänastisten kokemusten perusteella ole tarpeen ehdottaa muutoksia. Talotekniikkaliitto pitää kuitenkin erittäin tärkeänä, että pykälään sisällytetään rakennusvalvonnoille annettava valtuus erityisalojen työnjohtotehtävän vaativuusluokan määrittämisestä.
Lakialoite 21/2024 vp
Ed. Vestmanin ym. lakialoitteen (21/2024 vp) osalta toteamme, että yhdymme Rakennusteollisuus RT:n näkemykseen yhdistysten valitusoikeuden poikkeamisluvan ja rakentamisluvan suunnittelutarvealueelle sijoittuvan rakennuspaikan käsittelystä.
Mika Hokkanen
Toimitusjohtaja
Talotekniikkaliitto ry
LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU