Lausunto tuloverolain muuttamisesta

Lausunto - Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi tuloverolain muuttamisesta

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi vuoden 2025 tuloveroasteikosta, tuloverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä eräiden muiden verolakien muuttamisesta

Hallituksen esityksessä kotitalousvähennystä esitetään supistettavaksi siten, että enimmäismäärää ja korvausprosentteja alennettaisiin sekä omavastuuosuutta korotettaisiin. Enimmäismääräksi esitetään 1 600 euroa, korvausprosenteiksi työkorvauksissa 35 prosenttia ja palkoissa 13 prosenttia sekä omavastuuosuudeksi 150 euroa.

29.8.2024

Viite: VN/1169/2024

Nykyisin kotitalousvähennyksen enimmäismäärä on 2250 euroa, korvausprosentti työkorvauksissa 40 prosenttia ja palkoissa 15 prosenttia sekä omavastuuosuus 100 euroa. Esityksen mukaan vähennyksen perusteisiin ehdotettavat muutokset on mitoitettu niin että vähennysprosentit säilyisivät mahdollisimman suurina. Esityksen mukaan vähennyksen enimmäismäärän alentamisen voidaan arvioida kohdistuvan pääasiassa suurempiin asunnon kunnossapito- ja perusparannustöihin.

Vuonna 2022 kotitalousvähennys myönnettiin noin 522 000 verovelvolliselle ja vähennyksen kokonaismäärä oli noin 525 miljoonaa euroa. Keskimääräinen vähennys oli noin 1 006 euroa. Asunnon kunnossapitoon ja perusparannukseen kohdistui noin 76,6 prosenttia vähennyksen oikeuttavien kustannusten yhteismäärästä. Kotitaloustyöhön kohdistuin noin 17,9 prosenttia ja hoiva- ja hoitotyöhön kohdistui noin 2,7 prosenttia kustannusten yhteismäärästä.

Talotekniikkaliitto esittää, että kotitalousvähennyksen määrän rajat pidettäisiin nykyisellään. Kotitalousvähennystä supistettiin viimeksi vuoden 2020 alussa. Maksimivähennyssummaa laskettiin silloin 2400 eurosta 2250 euroon ja korvausprosentti pudotettiin 50 prosentista 40 prosenttiin. Näin ollen kotitalousvähennystä on supistettu neljän vuoden aikana merkittävästi erityisesti enimmäismäärän osalta, jos nyt esitetty kotitalousvähennyksen supistaminen hyväksytään. Verotuksen muutos on talotekniikka-alan yritysten kilpailukyvyn kannalta kohtuutonta ja harmaan talouden ehkäisemisen tavoitteen kannalta epätarkoituksenmukaista.

Pidämme paikkansapitämättömänä ja talotekniikka-alalle vahingollisena esityksen väitettä, että ”ehdotetulla muutoksella ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia yritysten toimintaan tai harmaan talouden torjuntaan”. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärän tai korvausprosentin supistamisella olisi suora kielteinen vaikutus korjausrakentamiseen kuten asunnon kunnossapito- ja perusparannustöihin jo muutenkin vaikeassa suhdannetilanteessa.

Esitämme, että Suomessa otettaisiin mallia Ruotsista, jossa on käytössä verovähennyksenä RUT ja ROT avgrad, joista ROT kohdistuu remonttityöhön. ROT-vähennyksen enimmäismäärä on 75 000 kruunua eli noin 6587 euroa. Ruotsissa ei ole omavastuuta. Ruotsissa käytössä myös Grön teknik -vähennys, jonka enimmäismäärä on 50 000 kruunua eli noin 4931 euroa. Kyseinen verovähennys mahdollistaa vihreän siirtymän remonttien osalta myös materiaalien vähentämisen.

Uutisia ja ajankohtaista

STUL